Maaf , Ukhti nak Produktif .

| 25 March | 2015 |        .

Di suatu pagi yang sejuk, sambil mengemas bilik, dan menyusun buku buku ilmiah ( gitu ) di atas rak buku bersebelahan katil di bilikku, ringtone pun berbunyi " Adakah kau lupa , kita penah berjaya, menaungi dua pertiga dunia ... " . 

Ok tipu. Ringtone bunyi biasa je " beep beep ". Bunyi whatsapp dan msg msg masuk.

Teringat perbualan dengan seorang ukhti ni tentang handphone yang kita asyik scroll scroll. " adik nak tahu tak, ada orang ni , dia tak akan check whatsapp dia atau social network dia sampai tengahari , bila tegahari baru dia check whatsapp dia " .

Aku pun hairan dan bertanya " kenapa pula macam tu kak ? " ukhti ni pun menjawab " oh sebab pagi pagi tu dia taknak lah ada gangguan, dan boleh jadi produktif " .

" Habis , kalau ada apa apa emergency atau penting ?" Aku bertanya lagi dengan muka hairan tapi comel . " Oh kalau penting , dah tentu dia akan call , kalau call angkat lah mungkin emergency " .

Merenung handphone aku yang dari tadi berbunyi " beep beep " whatsapp dan social network yang masuk tak henti henti . Aku pun menjeling ke luar tingkap , cuba melupa kan hasrat nak check handphone . Sebab nak jadi produktif sebab terasa banyak sangat masa spend dekat phone, dekat social media dekat whatsapp.

Aku pun perlahan lahan menolak phone aku ketepi dan melangkah turun ke dapur , membuat secawan teh panas . Sekali lagi aku naik ke bilik, menjeling ke arah telefon milikku , masih berharap untuk produktif dan taknak membuang masa di social media .

Lalu hari tu pun berlalulah seperti biasa, aku membaca buku , memasak dan makan , menunaikan solat fardu , 

Yang luar biasanya aku tidak membuka telefon . Lalu , setelah selesai solat asar , aku pun mengambil telefon ku lalu berbisik,

" dah lama dah tak pegang phone" yang lebih kurang beberapa jam je. * ketawa kecil tapi sopan * 

Buka je telefon , aku terus terdiam.  Banyak sangat msg di hantar ke dalam inbox facebook.

Rupanya , meeting design making test. Sambil garu kepala sebab group mate project contact kata " Hi , we planned to have meeting today but couldn't reach you , where are you" . 

Msg itu dihantar melalui facebook sebab jujurnya, group mates local mostly tak ada pun whatsapp , dan lebih suka berkerja dengan facebook. Atau melalui email email di uni ,  bukan juga selalu menelefon untuk buat meeting . Jadi bukanlah salah mereka tidak menelefon . Mujurlah aku dah siap bahagianku dan boleh je email kepada ahli group.

* Gelak kecil * dan terus duduk dan muhasabah diri , kadang , tak salah pun kita check phone / whatsapp / social media yang penting , tapi priority kita apa . Kalau tidak penting pada masa tu mungkin kita boleh reply lambat sikit atau penting kan mana priority . 

Jadi bukan tak boleh ber social media atau ber whatsapp tapi untuk apa dan berapa masa yang kita berikan . * tingg. Tidak perlu pun kita bersusah payah avoid handphone kita tetapi kitalah yang tentukan apa yang kita patut buat pada masa tu .

Kerana pada akhirnya , kita akan dipersoalkan Allah swt , di manakah masa yang Allah berikan pada kita yang kita gunakan  (: 

*ringtone pun berbunyi *
" adakah kau lupa , kita pernah berjaya menaungi dua pertiga dunia ..." Sekali lagi tipu , bunyi ringtone " beep beep " je , terus aku baca dan ia kiriman whatsapp dari ukhti yang tersayang meminta bantuan aku membelikan barang di lidl . 

Terus aku reply " wsalam ukhti , anything for you, kalau nak se packet spaghetti , dua packet pun mampu ana belikan " manis diabetes.

Have a good and productive day .
InsyaAllah . - naurahnorzan



Captainnaurah:Unknown welcome to my blog ;D

Article Maaf , Ukhti nak Produktif . published by Unknown on Wednesday, March 25, 2015. 2 comment: posting Maaf , Ukhti nak Produktif .
 

2 comments:

  1. when did this happen? O_o

    cian die xd. mungkin ukhti tu sebenarnya tak check emel pagi2. tapi die check je whatsapp pagi2 heh.

    but true that, tak kisahlah sibuk mana pun, as long as you get your priorities right, you shall be on the right track :)

    ReplyDelete
  2. mashaaAllah. biah yg masih ada dlm hati ex kmbians. doakan sy kt kmb skrg utk trus kuat dgn D&T

    ReplyDelete

About Me

Followers

Twitter

Twitter
visit my twitter page: